czwartek, 7 lutego 2013

Zakwas na żurek

Ostatnio bardziej mi smakuje wszystko, co domowe: począwszy od bułek, jogurtu, przez twarożki, na dzisiejszych pączusiach z serka waniliowego kończąc. Zainteresowanych pączkami odsyłam do mojej ulubionej strony: http://www.wielkiezarcie.com/recipe22464.html

Teraz chciałam podzielić się przepisem na domowy żurek, przygotowany na własnoręcznie zrobionym zakwasie.

Na zakwas potrzebne są:
  • 1 szklanka mąki żytniej
  • 3 łyżeczki soli
  • 4 ząbki czosnku
  • przegotowana ciepła woda
  • piętka razowego chleba
Do litrowego słoja wsypujemy mąkę, zalewamy wodą - aż słój będzie pełny i mieszamy, żeby nie powstały grudki. Potem dodajemy sól, czosnek obrany i pokrojony w plasterki i piętkę chleba. Odstawiamy w ciepłe miejsce, np. na kaloryfer, nie przykrywamy niczym słoja. Jak chleb bardzo rozmoknie, czyli zazwyczaj na drugi dzień, wyjmujemy go - nie będzie nam już potrzebny. Codziennie zakwas trzeba zamieszać. Po 3-4 dniach zakwas nadaje się do robienia żurku.

Ja żurek robię w następujący sposób: do 3-litrowego garnka wlewam 1,5 litra wody w której obgotowuję wędzoną kość. Po ok. pół godzinie dodaję pokrojone w kostkę 4-5 ziemniaków i majeranek. Jak ziemniaki są miękkie, wlewam zakwas - cały, razem z mąką, która osiada na dnie i z czosnkiem. Doprowadzam zupę do zagotowania, mieszając, bo mąka lubi przywierać do dna. Doprawiam do smaku solą i pieprzem. Zupa jest gęsta, nie trzeba jej niczym zaciągać. Można dodać do gotowania np. białą kiełbasę. A do zupy ugotować osobno jajka na twardo.

A to mój zakwas na chwilę przed wlaniem do zupy :-)


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz