sobota, 24 sierpnia 2013

Sernik drożdżowy mojej Babci

Tydzień temu ciasto piekłam na specjale "zamówienie" męża. Tym razem spełniłam własną zachciankę ;-) czyli sernik drożdżowy z kruszonką (po cieszyńsku: z posypką)
Sernik jest troszkę nietypowy. Przygotowuje się go jak ciasto kruche, do którego dodajemy zaczyn. Wg oryginalnego przepisu powinien potem rosnąć w lodówce i faktycznie rośnie. Ale moja Babcia, która w zakresie pieczenia i gotowania jest dla mnie największym autorytetem, odkryła że ciasto jeszcze lepiej rośnie w ciepłym i co najważniejsze szybciej.

Składniki:
  •  na zaczyn: 4 dag drożdży + 2 łyżeczki cukru + pół szklanki ciepłego mleka
  • 40 dag mąki
  • 25 dag margaryny
  • 2 jajka - do ciasta
  • 2 łyżki śmietany
  • szczypta soli
  • 1 kg twarogu
  • 3 jajka - do sera
  • 1 szklanka cukru
  • 3 łyżki grysiku (kaszy mannej)
  • na kruszonkę: 20 dag mąki, 10 dag cukru, 10 dag miękkiego masła, cukier waniliowy
  1. Przygotowujemy zaczyn: mieszamy drożdże z cukrem i gdy zrobią się płynne dodajemy ciepłe mleko, mieszamy i przykrywamy. Czekamy aż urosną.
  2. Gdy zaczyn jest gotowy siekamy mąkę z margaryną, dodajemy jajka, zaczyn, śmietanę i sól. Wszystko razem szybko zagniatamy. Gdyby ciasto za bardzo się kleiło, podsypujemy mąką. Wyrobione ciasto wkładamy do miski, przykrywamy ściereczką i zostawiamy do wyrośnięcia.
  3. Ser mielimy, dodajemy jajka, cukier i grysik.
  4. Zagniatamy wszystkie składniki kruszonki
  5.  Gdy ciasto urośnie wykładamy go na wysmarowaną blaszkę, na to kładziemy ser i posypujemy kruszonką.
  6. Pieczemy ok. 30 min., w temp. 150 stopni.
Najlepszym świadectwem tego jak pyszny jest sernik są słowa mojego rocznego Jasia, który po tym jak spróbował ciasta krzyknął: "DA! MNIAM!"






12 komentarzy:

  1. babcine są najlepsze i nie ma dyskusji! :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Jaki pyszny pomysł :) Super! Pozdrawiam i zapraszam do siebie na muffinki z malinami :)

    OdpowiedzUsuń
  3. mniami ! chyba sie wpraszamy w przyszłym roku!

    OdpowiedzUsuń
  4. Nie ma to jak ciasto drożdżowe 😃
    Sernik najlepszy jest na drożdżowym 😃

    OdpowiedzUsuń
  5. Czy ciasto było pieczone z termoobiegiem? :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Chciałabym przygotować sernik, ale nie do końca jestem pewna co to jest grysik. Można prosić o doprecyzowanie?

    OdpowiedzUsuń
  7. To ciasto to jakiś żart.Pół godziny na upieczenie w 150st.Ciasto jest surowe. Brak cukru w cieście drożdżowym,a masakrycznie dużo w twarogu. Porażka to połączenie smaków. Źle wyważone. Nie polecam. Szkoda czasu i bałaganu.

    OdpowiedzUsuń
  8. Świetny przepis. Składniki dobrze wyważone. Ciasto nie jest przesadnie słodkie, dokładnie takie jakie lubię. Nie miałam grysiku więc dodałam trochę budyniu i wyszło dobre. Polecam, zwłaszcza że pracy przy tym cieście nie ma dużo. Dziękuję za przepis��

    OdpowiedzUsuń
  9. Dlaczego nie było informacji o termoobiegu? Od pół godziny siedzę i płacze u tym piekarniku nad tym ciastem.. 😥

    OdpowiedzUsuń