czwartek, 29 maja 2014

Syrop z kwiatów czarnego bzu

W końcu bzy rozkwitły pięknie mimo kapryśnej pogody i mogłam wypróbować przepis Cioci Beatki. Dostałam go w zeszłym roku, ale trochę za późno, bo bzy już przekwitały. W tym roku jednak udało się :-) Syrop jest bardzo aromatyczny, pachnie zdecydowanie ładniej niż miód z mleczy, idealny na lato jako dodatek do wody mineralnej, a jak zostanie do zimy, to ponoć pomaga walczyć z przeziębieniem.

Składniki:
  • 20-40 kwiatów bzu czarnego
  • 2 litry wody przegotowanej
  • 4 dag kwasku cytrynowego
  • 2 kg cukru
W letniej wodzie rozpuszczamy kwasek cytrynowy. Oczyszczone kwiaty, bez łodyżek zalewamy wodą z kwaskiem. Odstawiamy na 24-48 godzin, różne źródła różnie podają (ja zostawiłam na 1 dobę). Potem odcedzamy, dodajemy cukier i zagotowujemy.

Gorący syrop wlewamy do wyparzonych butelek, zakręcamy i obracamy do góry dnem.


3 komentarze:

  1. Dzięki za przepis, gdzieś podział się mój "staruszek" i znalazłam Twój w necie. Dla tych co też szukają polecam właśnie ten przepis, bo ma jedną praktyczną zasadę - kwiaty zalewamy wodą i dopiero po odcedzeniu słodzimy - radę doceni każdy, kto skorzystał z innych przepisów i potem mył kuchnię ze słodziutkiego sypopu ;-) . Magdo, ja dodam tylko zamias kwasku prawdziwą cytrynę. Pozdrawiam serdecznie i jutro idę na bez, który właśnie kwitnie na Tasmanii!

    OdpowiedzUsuń
  2. No właśnie, ja mam kilka przepisów na ten syrop i, pomijając różnice w proporcjach, są 3 szkoły:
    1)zalewanie kwiatów wrzącym syropem
    2)zalewanie kwiatów przestudzonym syropem
    3)zalewanie kwiatów wrzącą wodą (cukier i cytrynę dodajemy
    później do przefiltrowanego wyciągu z kwiatów)
    4)zalewanie kwiatów letnią wodą z kwaskiem (cytryną) i dalej j.w.
    Czy ktoś próbował kilku sposobów i widzi różnice?
    A może jakaś teoria? Kiedy więcej wartości zachowuje?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie próbowałam innych przepisów. Zawsze robię tak jak tu napisałam. Syrop nie psuje się, jest aromatyczny, smakuje więc nie będę kombinować z innymi wariantami.

      Usuń