niedziela, 20 stycznia 2013

Domowy jogurt

Czytając skład jogurtów, które można znaleźć na sklepowych półkach, często włos jeży się na głowie. Niby jogurty są zdrowe, ale jeśli wczytamy się w to co napisane na opakowaniu, może się okazać że wcale nie kupujemy jogurt tylko napój jogurtowy lub deser jogurtowy, wzbogacony barwnikami, syropem glukozowo-fruktozowym, cukrem, aromatami itp. itd. Dlatego też postanowiłam przygotować jogurt sama. Trochę problemów było ze znalezieniem świeżego mleka, bo nawet mleko w woreczku jest UHT i długoterminowe. W końcu do zrobienia jogurtu wybrałam Mleko wiejskie z Piątnicy, które jest pasteryzowane w niskiej temperaturze.

Składniki:
  • 1 litr mleka
  • 1 Actimel (u mnie owocowy)
  • 1 Å‚yżka cukru
Mleko należy przegotować i ostudzić. Kiedy mleko jest letnie, czyli ma temperaturę ok. 37-40 stopni C wlewamy Actimel i dodajemy cukier. Mieszamy, przykrywamy folią aluminiową i wstawiamy na 8-12 godzin do ciepłego piekarnika (ja rozgrzałam piekarnik do 50 stopni i wyłączyłam). Po ok. 4 godzinach znowu troszkę zagrzałam piekarnik, nie wyjmując z niego garnka z mlekiem. Po 11 godzinach z piekarnika wyjęłam pyszny gęsty i zdrowy jogurt naturalny.



Do jogurtu dodałam rozmrożone maliny i 2 banany i tak powstał jogurt owocowy.


4 komentarze:

  1. witaj Magda! super przepis na jogurt domowej roboty, powiedz mi kochana ile dni taki jogurt może stać w lodówce ? super stronka pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nasz jogurt stał tak długo aż go zjedliśmy, czyli 3 dni.

      Usuń
  2. a actimel ma nienaganny skład? może jakaś podpuszczka czy coś... zamiast...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Właśnie czytam skład actimela: mleko, syrop cukrowy, soki odtworzone z koncentratów, glukoza, aromat naturalny, bakterie jogurtowe, witamina B i D - czyli nie jest tak źle, poza tym actimela używasz tylko raz, bo potem troszkę domowego jogurtu można odłożyć i będzie "zaczyn" następnego

      Usuń